Retour à la liste

DP01 - Scientific writing [Participation : Présentiel]

Contact : BOUASKEUR Sylvia
sylvia.bouaskeur@univ-tlse3.fr
Tél: 05.62.25.00.62

Catégorie : Diffusion des savoirs

Thématique : Formation à la recherche 

Langue de l'intervention : anglais

Nombre d'heures : 14

Min participants : 5

Max participants : 15

Nbre d'inscrits : 13

Nombre de places disponibles : 2

Public prioritaire : Aucun

Public concerné :
Tout doctorant de BSB - Biologie, Santé, Biotechnologies

Proposé par : BSB - Biologie, Santé, Biotechnologies


Lieu : CBI -118 route de Narbonne
Début de la formation : 15 mai 2025
Fin de la formation : 16 mai 2025
Date ouverture des inscriptions :
Date fermeture des inscriptions : 9 décembre 2024
Modalités d'inscription : Les doctorants de BSB seront prioritaires pour participer aux modules BSB. Les doctorants dépendant d'une autre ED seront acceptés dans la limite des places disponibles.

Objectifs :
Improve written presentation skills, for scientific publications in journals, and for the preparation of the PhD thesis. The course will focus on publications in basic biological and molecular research.

Programme :
Day 1: Learn about different types of publications (review article, research article), different types of journals (subscription journals versus open access, overlay journals; risk of predatory journals offering open access). Structure of a typical scientific publication (abstract, introduction, results, discussion, materials and methods, references), and strategies of organizing data and preparing a manuscript.
Learn how to build scientific arguments based on new data, and how to position scientific arguments in the context of existing literature.
Procedures of submitting scientific manuscripts and depositing raw data (data repositories, DOIs); preprints, copyright issues. Editorial procedures and peer review.
Day 2: We will examine a scientific manuscript for its strengths and weaknesses of presentation. Group discussions will be organized, to raise awareness of the following points: What is the scientific context? What is the scientific question and why is it important? What are the experimental strategies to answer the question, what are the findings, and how do the findings advance our knowledge? The goal will be to learn how to improve a manuscript.


Equipe pédagogique :
Andreas MERDES, DR CNRS

Méthode pédagogique :
Pédagogie interactive, apports théoriques et mises en situation

Compétences acquises à l'issue de la formation :
La formation participe à l'objectif suivant: être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite des travaux de recherche


La formation participe à l'objectif suivant :être directement utile pour la rédaction de la thèse ou pour l’exposition écrite ou orale des travaux de recherche

Calendrier :

Séance n° 1
Date : 15-05-2025

Séance n° 2
Date : 16-05-2025



Retour à la liste